Este uleiul de nucă de cocos un super aliment?

Este uleiul de nucă de cocos un super aliment?
iulie 17, 2018 Sabina

Următorul articol are la bază un experiment realizat de către BBC2 în cadrul emisiunii ”Trust Me I’m a doctor” moderată de către Michael Mosley.

Vânzările uleiului de nucă de cocos sunt în plină ascensiune la nivel mondial, fiind propulsate de review-urile pozitive ale celebrităților ce susțin consumul acestui aliment ce vindecă tot, de la respirația urât mirositoare la tulburările digestive.

Actrița Angelina Jolie a declarat că servește o lingură de ulei de cocos la micul dejun, în timp ce modelul Miranda Kerr nu numai că îl adaugă în salate și smooth-uri, dar îl folosește și în scopuri cosmetice.

În ce constă experiementul?

Experimentul emisiunii ”Trust Me I’m a doctor” a plecat de la premiza că uleiul de nucă de cocos este o grăsime nesănătoasă – având în compoziție o cantitate mare de grăsimi saturate (86%) în comparație cu untul (51%) sau untura (39%).

Motivul pentru care alimentele bogate în grăsimi saturate sunt privite cu scepticism se datorează creșterii nivelului de colesterol rău în organism LDL (lipoproteine cu densitate scăzută). LDL este cunoscut sub numele de “colesterol rău”, deoarece nivelurile ridicate sunt legate de creșterea riscului de boli de inimă.

Pe de altă parte, grăsimile saturate – care sunt deosebit de rele pentru dumneavoastră – au de asemenea tendința de a crește HDL, colesterolul “bun”, care are efectul opus. Este posibil ca un anumit produs alimentar să crească nivelul total al colesterolului, dar să fie totuși prietenos cu inima.

Controlul colesterolului

Prima întrebare din cadrul experimentului: este uleiul de nucă de cocos un aliment minune sau este extrem de periculos?

În ciuda opiniilor divergente ce se învârt în jurul uleiului de nucă de cocos, au fost efectuate surprinzător de puține studii pentru a testa afirmațiile privind efectele asupra sănătății.

În acest sens, echipa Trust Me I’m a doctor a organizat un experiment abordându-i pe Prof. Kay – Tee Khaw și Prof. Nita Forouhi, ambii eminenți academicieni în cadrul Universității Cambridge. Cu ajutorul acestora, au recrutat 94 de voluntari, cu vârste cuprinse între 50 -75 de ani, fără un istoric medical cu diabet sau boli de inimă, și au realizat un studiu prin care s-a dorit să se observe efectul consumului de diferite tipuri de grăsimi asupra nivelului de colesterol.

3 grupe de studiu

Experimentul a început prin alocarea aleatorie a voluntarilor în 3 grupe. În fiecare zi, timp de patru săptămâni, primului grup i s-a cerut să consume 50 g de ulei de cocos extra virgin – ceea ce înseamnă 3 lingurițe.

Celui de-al doilea grup i s-a cerut să consume aceeași cantitate de ulei de măsline extra virgin.

Uleiul de măslin este un element cheie în dieta Mediteraneeană, ceea ce îl face să fie văzut ca un aliment extrem de sănătos.

Celui de-al treilea grup i s-a cerut să consume 50 g/zi de unt nesărat

Voluntarilor li s-a spus că pot consuma cele trei grăsimi în orice manieră își doresc, atâta timp cât consuma zilnic timp de patru săptămâni.

Participanților la studiu li s-a adus la cunoștință posibilitatea riscului de a se îngrășa câteva kilograme, având în vedere consumul extra de 450 de calorii/zi.

Înainte ca voluntarii să înceapă regimul cu grăsimi, li s-au recoltat probe de sânge pentru a obține măsurători de bază, concentrându-se în principal pe nivelurile lor de LDL (colesterolul “rău”) și HDL (colesterolul “bun”). Importanța celor doi indici constă în acuratețea calcului privind un posibil atac de cord, nu prin analiza scorului total al colesterolului, ci a colesterolului total divizat la indicele scorului HDL. Conform indicilor luați în cosiderare de către Sistemul de Sănătate Națională din Anglia, acest indicator trebuie să fie sub 4 unități.

În România avem următoarele limite de alertă:

Colesterol total:

  • Nivel ideal: sub 200 mg/dl
  • Nivel ridicat: peste 240 mg/dl

Colesterol LDL

  • Ideal: sub 100 mg/dl
  • Ridicat: peste 160 mg/dl

Colesterol HDL

  • Ideal: peste 160 mg/dl
  • Prea scăzut: sub 40 mg/dl (risc mare de boli cardiovasculare)

Trigliceride

  • Nivel ideal: sub 150 mg/dl
  • Ridicat: peste 200 mg/dl

Rezultatele experiementului

Ce s-a întâmplat? După cum era de așteptat, consumatorii de unt au văzut o creștere medie a nivelurilor lor de LDL de aproximativ 10%, care a fost aproape egal cu o creștere cu 5% a nivelurilor HDL.

Cei care consumă ulei de măsline au înregistrat o scădere mică, deși o scădere nesemnificativă, în colesterolul LDL și o creștere cu 5% a HDL. Deci, uleiul de măsline și-a întărit reputația sa de a fi prietenos cu inima.

Dar marea surpriză a fost uleiul de nucă de cocos. Nu numai că nu s-au înregistrat creșteri ale nivelurilor de LDL, ceea ce ne așteptam, dar a existat o creștere deosebit de mare a HDL, a colesterolului “bun”, cu 15%.

Putem confirma sugestiile conform cărora consumatorii de ulei de nucă de cocos au un risc scăzut de a dezvolta boli de inimă sau un accident vascular cerebral.

 

0 Comments

Leave a reply